Marta Baj-Lieder
Właściciel, logopeda wczesnej interwencji, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta karmienia, jedyny w Polsce terapeuta metody SOS Approach to Feeding, międzynarodowy instruktor Metody Butejki, terapeuta miofunkcjonalny (AOMT), terapeuta GOPEX, terapeuta Empathy Dolls®, terapeuta ręki, instruktor masażu Shantala, doradca noszenia ClauWi®, autor książek „Barwy Świata”, „Kręć się, biegaj, baw się z nami. Zestaw kart do terapii integracji sensorycznej”, „Dzieciaki naśladują zwierzaki- zestaw kart do terapii integracji sensorycznej”, "Boję się owoców"; autor artykułów ukazujących się na ogólnopolskich portalach (dzielnicarodzica.pl, egodziecka.pl, integracjasensoryczna.info), jak również w Magazynie Together, Food Forum i Wychowanie w przedszkolu. Współautor książek dla dzieci "Przy wspólnym stole"i "Natka Pietruszka" oraz książek dla specjalistów i rodziców "O rozwoju Mouthing- czyli polskie dzieci mogą wkładać rączki do buzi", "Neofobia pokarmowa- jak ją rozgryźć?", "Trudności w karmieniu niemowląt i małych dzieci czyli jedzenie to nie bułka z masłem".
Członek Polskiego Towarzystwa Integracji Sensorycznej, Polskiego Towarzystwa Terapii Miofunkcjonalnej oraz Międzynarodowego Towarzystwa Sapere Method
Współzałożyciel Szkoły Terapii Karmienia „Od pestki do ogryzka” z siedzibą w Gdańsku i Warszawie oraz Wydawnictwa Pestka i Ogryzek.
Autor szkoleń „Wybiórczość pokarmowa o podłożu sensoryczno-motorycznym”, "Awersje pokarmowe u dzieci", „Nadwrażliwość dotykowa w sferze orofacjalnej”, "Neofobia i ARFID podobieństwa i różnice", „Nadmierne ślinienie się-techniki terapeutyczne”. Współautor szkolenia „Karmienie małego dziecka w aspekcie logopedycznym” oraz "Trudności w karmieniu i jedzeniu. Diagnoza i elementy terapii karmienia wg standardu Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka ©"
Wystąpienia na konferencjach:
- "Neofobia pokarmowa- jak ją rozgryźć" Konferencja Problematyka karmienia i jedzenia u dzieci - praktyczne podejście interdyscyplinarne", grudzień 2022 r.
- "Jak prowadzić terapię małego dziecka z trudnościami w zakresie przyjmowania pokarmów?" Konferencja Terapeutów SI Małe dziecko do 6 r.ż. w gabinecie terapeuty SI, październik 2022 r.
- "Responsywne karmienie- co najczęściej martwi rodzica?" Ogólnopolska Konferencja Ostrożnie-Dziecko. Profilaktyka krzywdzenia małych dzieci Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, czerwiec 2022 r.
- "Aspiracja cichy powód trudności w karmieniu" Ogólnopolska Konferencja "Dysfagia bez tajemnic", maj 2022 r.
- "Trudności z przyjmowaniem pokarmów u dzieci z ASD", Konferencja Instytut Mikroekologii, marzec 2022 r.
- "Neofobia pokarmowa czy może już ARFID?" Konferencja Alaantkoweblw, wrzesień 2021 r.
- "Terapia karmienia dzieci 3+ czy to ma sens?" Konferencja Żywienie dzieci i młodzieży w praktyce, Szkoła na widelcu, marzec 2021 r.
- "Nadwrażliwość dotykowa i jej konsekwencje u dzieci urodzonych przedwcześnie" Fundacja Medycyny Prenatalnej, luty 2021 r.
- "Mouthing- czym jest i jak się rozwija" III Konferencja Specjaliści 0-6 Praktycy Praktykom, kwiecień 2021 r.
- "Ostrożnie z radami! czyli dziecko z awersją pokarmową" II Konferencja Specjaliści 0-6 Praktycy Praktykom, październik 2020 r.
Wykształcenie
- Uniwersytet Gdański – studia podyplomowe z zakresu wczesnej interwencji logopedycznej
- Uniwersytet Gdański – studia podyplomowe z zakresu terapii logopedycznej
- Uniwersytet Gdański – studia magisterskie – pedagogika ogólna
- Uniwersytet Gdański – studia licencjackie – wczesna edukacja i logopedia
Kursy
- Jak leczyć dzieci, żeby rosły zdrowo? dr Marisa Santos
- Najpierw zapytaj o zgodę- zlęknione niejadki, niespokojne posiłki, moduł rozwijający- Marsha Dunn Klein OTR/L, M.ED., FAOTA
- Innowacyjne metody elektrostymulacji zewnętrznej i wewnętrznej w logopedii /podejście praktyczne/
- The Get Permission Approach- Marsha Dunn Klein, Heraklion, Grecja
- Trauma oczami dziecka, Somatic Experiencing w pracy z dziećmi - Maggie Kline
- 18 Sympozjum Międzynarodowego Towarzystwa Kierowania Wzrostem Twarzy-Ortotropii "Ortodontyczne leczenie wczesne- szerokie drogi oddechowe, piękna twarz, stabilna okluzja"
- Najpierw zapytaj o zgodę- zlęknione niejadki, niespokojne posiłki. (The Gen Permission Approach to Anxious Eaters and Anxious Mealtimes)- Marsha Dunn Klein OTR/L, M.ED., FAOTA
- Podstawy wspierania laktacji- ssanie, fizjologia, postępowanie. Podejście oparte na dowodach naukowych- Catherine Watson Genna BS, IBCLC
- Postępowanie pozabiegowe po zabiegu frenulotomii i frenulektomii w technice uwalniania mięśniowego
- Wyzwania wokół integracji sensorycznej- międzynarodowy kongres integracji sensorycznej
- ARFID Seminar- Latest Evidence- base in the Diagnosis and Management of ARFID
- Asymetria u niemowląt
- Introduction to Orofacial Myofunctional Therapy Course AOMT
- Certyfikowany kurs instruktora metody Butejki (Buteyko), Patrick McKeown
- Wsparcie i konsultacje laktacyjne mam wcześniaków, Ariela Levy
- ARFID: An introduction to diagnosis and management University of Winchester, BDA
- Videofluoroskopowa ocena połykania u dzieci-perspektywa logopedy
- Żywienie przez sondę i gastrostomię - porażka czy szansa na lepszą terapię karmienia?
- Responsive Feeding Therapy Conference 2020r.
- Międzynarodowa konferencja Feeding First Conference
- Children with Gastresophageal Reflux- Advanced Workshops SOS Approach to Feeding
- Gold Learning Online Tongue-Tie Symposium 2020
- Normalizing a hyper-responsive gag reflex in children
- Niemowlak u logopedy II Miobobo skrócone wędzidełko podjęzykowe u niemowląt- podejście praktyczne
- Co ma serce do języka?
- Terapia zaburzeń połykania i odżywiania. Leczenie żywieniowe pacjentów z SMA- żywienie doustne i żywienie enteralne
- Diagnostyka trudności z jedzeniem i połykaniem oraz ocena odżywienia stanu pacjenta z SMA
- Dysfagia: Od połykania do trawienia i wydalania. Zarządanie funkcjami jelit.
- Autism and eating challenges. Understanding and supporting autistic children. Dr Gillian Harris & dr Elizabeth Shea, Londyn 2020
- 7th International Pediatric Feeding Disorder Conference
- Ocena gotowości małego dziecka do funkcji jedzenia w ujęciu sensomotorycznym
- Rozwój funkcji karmienia - zaburzenia i leczenie: Podstawy responsywnego karmienia. Jenny McGlothlin MS, CCC-SLP, CLC
- When Children won't eat: Picky eaters versus problem Feeders Londyn 2019
- Szkolenie na temat ARFID i neofobii pokarmowej z Gillian Harris i Sarah Mason
- International Conference on children's eating behaviour Birmingham 2019
- Ankyloglossia u noworodków i niemowląt. Diagnoza i terapia
- Interdyscyplinarne leczenie wad zgryzu, artykulacji, narządu ruchu
i postawy ciała - Terapia zaburzeń obszaru ustno-twarzowego, jedzenia, picia w wieku dziecięcym - MET Susanne Renk
- Dysfagia dziecięca - problemy z karmieniem małych dzieci (analiza, ocena, interwencja terapeutyczna) Dore Blom
- Badanie logopedyczne dzieci w wieku 2-8 lat
- Wczesna diagnoza i stymulacja u noworodków i niemowląt
- Niemowlak u logopedy
- Guguhopla od zabawy do mówienia
- MFT 9-99 sTArs - Miofunkacjonalna Terapia dla osób w wieku 9-99
- Zaburzenia odżywiania u niemowląt i małych dzieci. Karmienie FST- Sussane Renk
- Wczesna interwencja. Elementy diagnozy i terapii dziecka w wieku 0.-12. miesięcy z zaburzonym rozwojem ruchowym
- Praca z rodzicami niejadków intensywny trening Jo Cormack
- Dyzartria wyzwaniem dla logopedy
- VBMAPP Ocena umiejętności i planowanie terapii
- Regulatory funkcji- nowe trendy w diagnostyce i leczeniu zaburzeń zgryzu i wymowy - lek. stom. Monika Ośko
- A sensory MotorApproach to Apraxia os Speech and Related Motor Speech Disorders - Renee Roy-Hill, M.S., CCC-SLP
- Diagnoza i mioterapeutyczna stymulacja zaburzeń oralnych u noworodków i niemowląt- nowe podejście
- Pielęgnacja neurorozwojowa i rozwój dziecka w 1 roku życia z uwzględnieniem zaburzeń napięcia mięśniowego
- Nadwrażliwość słuchowa i szumy uszne u dzieci- wpływ na trudności w uczeniu się i funkcjonowanie
- Treatment of Picky and Problem Eaters Using Food Chaining Therapy
- Mikrobiota jelitowa czy przyczyn zachowań autystycznych możemy szukać w jelitach?
- „Nie patrzy, nie słucha, nie mówi-diagnoza i trening bazowych umiejętności komunikacyjnych”
- KORP- standaryzowane narzędzie do diagnozy funkcjonalnej dziecka w wieku od 1. m. ż. do 9. r.ż. Ocena prawidłowego i zaburzonego rozwoju u dzieci
- Ayres Sensory Integration Fidelity Measure
- Metody i strategie terapeutyczne w mutyzmie wybiórczym
- Terapia logopedycznego małego dziecka z autyzmem
- Karmienie terapeutyczne Human Touch feeding disorders – kurs podstawowy
- Certyfikowany kurs Original Empathy Dolls®- for learning, playing and therapy
- Wspomaganie rozwoju mowy i komunikacji z wykorzystaniem elementów metody werbalno-tonalnej
- Zaburzenia jedzenia u dzieci
- Trudności w przetwarzaniu bodźców sensorycznych u dzieci w wieku przedszkolnym- diagnoza i strategie terapeutyczne- Lindsay Hardy
- Solving the Puzzle of Autism:Using Tactile Therapy Techniques (Puzzle autyzmu: stosowanie dotykowych technik terapeutycznych) Monica Purdy, M.A., CCC-SLP
- Narzędzie M-CHAT-R/F- praktyczne zastosowanie w monitorowaniu rozwoju dziecka
- Praca z dzieckiem prezentującym wybiórczość pokarmową i inne trudności z jedzeniem
- Trudności z jedzeniem dzieci z zaburzeniami rozwoju- trening jedzenia
- Integracja sensoryczna w rozwoju niemowląt i dzieci (Susanne Smith Roley)
- Everything You Need to Know about a Baby’s Mouth for Good Feeding, Speech, and Mouth Development – Diane Bahr, MS. CCC-SLP
- Pomysły terapeutyczne na terapię i usprawnianie zmysłów dziecka z głęboką wieloraką niepełnosprawnością
- Międzynarodowe Sympozjum Naukowe PSTIS „Przetwarzanie sensoryczne, jego znaczenie dla rozwoju i funkcjonowania człowieka - ujęcie interdyscyplinarne” Tracy M. Stackhouse
- Wczesne zaburzenia funkcji oralnych (pokarmowych, oddechowych i fonacyjnych) u noworodków i niemowląt z grupy ryzyka obciążenia ciążowo – porodowego- warsztaty neurologopedyczne moduł II
- Elastic Therapeutic Taping in Head, Neck and Orofacial disorders (Ester de Ru)
- Podstawy wiedzy o neurorozwoju
- Diagnostyka i terapia neurologopedyczna zaburzeń funkcji oralnych, związanych z dysfunkcją pasażu pokarmowego oraz symptomatologią dysfagii- warsztaty neurologopedyczne moduł I
- Ocena i leczenie funkcji żuchwy w procesie karmienia i produkcji mowy wg S. Rosenfeld-Johnson
- Diagnostyka miofunkcjonalna wg A. Kittel
- Konferencja logopedyczna Wczesna interwencja logopedyczna- Terapia, wspomaganie, wsparcie- trzy drogi, jeden cel
- Torowanie traktu ustno-twarzowego
- Ustna sprawność ruchowa w karmieniu i żywieniu dziecka
- Autorski program łagodnej stymulacji rozwoju noworodków i niemowląt CCCC-SKS
- Zabawa inspirująca rozwój część 1 i 2
- Diagnoza i ocena funkcjonowania dzieci z deficytami rozwoju do 12 roku życia, w oparciu o Profil Psychoedukacyjny PEP-R
- Terapia karmienia: ujęcie sensoryczno-motoryczne prowadzone przez Lori L. Overland, M. S. CCC-SLP, C/NDT (Feeding Therapy: A sensory-motor approach)
- Karmienie piersią
- Karmienie dzieci z MPD
- Problemy żywieniowe w dzieciństwie- dysfagia dziecięca- badanie-ocena-interwencja wg metody NDT Bobath (Dore Blom)
- Stymulacja mechanizmów lewopólkulowych – usprawnianie pracy lewej półkuli mózgu
- Terapia neurobiologiczna
- Zaburzenia połykania
- Niedokształcenie mowy-afazja rozwojowa
- Dyslalia ankyloglosyjna – o krótkim wędzidełku języka,wadliwej wymowie i skuteczności terapii
- Kurs na Doradcę Noszenia ClauWi®
- Zaburzenia karmienia u dzieci – zespołowe postępowanie diagnostyczno – terapeutyczne
- Rozwijanie mowy u dzieci z zaburzeniem autystycznym
- Specyfika wspierania dzieci urodzonych przedwcześnie w praktyce logopedy i rehabilitanta
- Międzynarodowa konferencja naukowa nt. Ruch, wzrok, słuch – podstawa uczenia się
- Diagnoza i terapia dysfagii
- Integracja sensoryczna stopien I i II
- Terapia ręki
- Wspomaganie rozwoju dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce – program szkolny, wg integracji odruchów dr Sally Goddard
- Kurs instruktorski Masaż Shantali Special Care
- Dziecięcy Masaż Shantala
- MAKATON Program Rozwoju Komunikacji stopień I
- Integracja sensoryczna stopień I – Neurofizjologiczne podstawy procesów integracji sensorycznej
- Terapia ręki
- Neurosensometryczna integracja schematów odruchów narodzin i poporodowych
- Neurosensomotoryczna integracja motoryki pierwotnej i jej wpływ na rozwój języka i mowy
- Neurosensomotoryczna integracja odruchów twarzy
- Konferencja szkoleniowa – Narodziny w aspekcie triady (matka-dziecko-ojciec) oraz rozwoju psychomatycznego dziecka
- Wczesna diagnostyka i wspomaganie rozwoju dziecka ryzyka z zastosowaniem metody Castillo Moralesa
- Co każdy nauczyciel powinien wiedzieć o ADHD
- Terapia behawioralna dzieci i młodzieży z autyzmem stopień I
- Metoda dobrego startu
- Dysleksja rozwojowa (teoria, diagnoza i terapia)
- Metoda Knillów
Współpracuję z magazynem Together - rodzinna strona Trójmiasta, pełnię funkcję eksperta w serwisach NaszeDziecko.net.pl, ilekarze.pl oraz osesek.pl