Ważne!
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego nie mijają samoistnie
Dla kogo jest terapia integracji sensorycznej?
Metoda integracji sensorycznej ma szerokie zastosowanie, jest wykorzystywana w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, jednak coraz częściej na terapię trafiają coraz młodsze dzieci. Terapia integracji sensorycznej jest dla
osób z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, jednak biorąc pod uwagę szczególne potrzeby rozwojowe i terapeutyczne, jest wykorzystywana jako metoda wspomagająca u dzieci:
- z ADHD / ADD
- z mózgowym porażeniem dziecięcym
- z trudnościami w nauce (dysleksja, dysgrafia, dysortografia)
- z autyzmem
- z zespołem Downa
- z zespołem FAS
- z niepełnosprawnością intelektualną
- z wszelkimi dysfunkcjami rozwojowymi
Jakie są objawy zaburzeń integracji sensorycznej?
- Trudności w nauce
- Problemy z koncentracją
- Przedłużająca się wada wymowy
- Obniżone napięcie mięśniowe
- Problemy z wykonywaniem czynności samoobsługowych (ubieranie się)
- Preferowane aktywności statyczne, pozycje siedzące
- Problemy z utrzymaniem równowagi
- Obniżona koordynacja ruchowa, świadomość ciała
- Niższe zdolności w zakresie czynności manualnych
- Potyka się zarówno prawą jak i lewą ręką
- Jest niezdarne, potyka się i przewraca
- Trudności z percepcją słuchową
- Niskie poczucie wartości
- Problemy emocjonalne
- Opóźniony rozwój ruchowy
- Obniżony lub podwyższony poziom aktywności
- Problemy z podejmowaniem decyzji
- Źle reaguje na zmiany w rozkładzie dnia
- Gwałtowanie reaguje na różne zdarzenia i sytuacje
- Źle toleruje pewne faktury, materiały, ubrania
- Nie lubi obcinania paznokci, czesania
- Źle reaguje na hałas, pewne dźwięki
- Wykazuje niechęć do bycia dotykanym
- Ma chorobę lokomocyjną
- W trakcie jedzenia lub mycia zębów ma często odruch wymiotny
- Źle sypia