Jak wygląda diagnoza Integracji sensorycznej?

Trudności z koncentracją u dzieci – pomocne techniki
5 lutego, 2024
Dlaczego moje dziecko zatyka uszy?
3 września, 2024
Trudności z koncentracją u dzieci – pomocne techniki
5 lutego, 2024
Dlaczego moje dziecko zatyka uszy?
3 września, 2024

Jeżeli jesteś rodzicem dziecka, u którego podejrzewa się zaburzenia integracji sensorycznej, to pewnie jesteś ciekawy, w jaki sposób przeprowadza się diagnozę w kierunku zaburzeń przetwarzania sensorycznego. Diagnoza SI jest warunkiem do tego, aby rozpocząć terapię integracji sensorycznej. Diagnoza integracji sensorycznej nie tylko potwierdza, że u konkretnego dziecka takie zaburzenia faktycznie występują, ale też wskazuje obszary do pracy, a późniejszym czasie będzie punktem odniesienia przy wykonywaniu ewentualnej rediagnozy.

Diagnoza składa się zwykle z kilku spotkań, w naszej placówce są to cztery spotkania-dwa spotkania wyłącznie z rodzicem oraz dwa spotkania z dzieckiem, w wyjątkowych sytuacjach spotkania z dzieckiem mogą odbyć się nawet trzy razy.

Wywiad z rodzicem

Pierwszym krokiem diagnozy integracji sensorycznej jest szczegółowy wywiad, który przeprowadzamy podczas pierwszego spotkania. Wywiad przeprowadzamy w oparciu o nasze autorskie, ale też tradycyjne kwestionariusze. Rozmawiamy na temat przebiegu ciąży, porodu oraz dotychczasowego rozwoju psychomotorycznego dziecka. Poruszamy kwestie czynności samoobsługowych, sposobu przyjmowania pokarmów, rozmawiamy na temat tego
jak dziecko radzi sobie wśród rówieśników, jak adaptuje się do nowych miejsc i sytuacji.

Terapeuta zadaje wiele szczegółowych pytań dotyczących snu, zabawy i wszelkich sytuacji, w których mogą przejawiać się potencjalne objawy zaburzeń integracji sensorycznej. W trakcie spotkania zapoznajemy się również z dodatkową dokumentacją dziecka; przeprowadzone diagnozy, badania, opinie z placówek, informacje na temat przebytych
hospitalizacji, wszystko to pozwala terapeucie bardzo dokładnie zapoznać się z historią dziecka. Jeżeli dziecko uczęszcza do przedszkola lub szkoły, zdarza się, że przekazujemy kwestionariusz dla nauczyciela, aby zapoznać się z tym jak dziecko funkcjonuje poza domem, w miejscach o większym natężeniu bodźców sensorycznych.

Spotkania z dzieckiem

Spotkania, które przeprowadzamy z dzieckiem mogą się od siebie różnić, wszystko zależy od tego w jakim wieku jest dziecko oraz jak funkcjonuje. W przypadku dzieci młodszych bazą w diagnozie jest szczegółowy wywiad kliniczny, analiza
kwestionariuszy i funkcjonowania dziecka w codziennym życiu oraz ocena aktywności swobodnej i ukierunkowanej odbywająca się na sali do integracji sensorycznej. W przypadku dzieci starszych przeprowadzamy obserwacje kliniczne oraz testy, ale nasza ocena i w tym przypadku opiera się też na analizie aktywności swobodnej i
ukierunkowanej.

W sposób szczególny interesuje nas motoryka duża- to jak dziecko się porusza, jakich aktywności poszukuje, a których unika. Zwracamy uwagę na koordynację ruchową, praksję, motorykę małą oraz reakcje dziecka na bodźce sensoryczne.
Po tych spotkaniach terapeuta bardzo dokładnie analizuje całą dokumentację dziecka i wszelkie informacje zebrane na jego temat. Następnie przygotowuje podsumowanie diagnozy wraz z ewentualnym planem terapii i zaleceniami. Opis diagnozy zawiera szczegółową analizę spotkań, obszarów, które wymagają wsparcia terapeutycznego, ale też
opis mocnych stron dziecka.

Ostatnie spotkanie

Podczas ostatniego spotkania następuje omówienie z rodzicem całego procesu diagnostycznego. Rodzic otrzymuje dokument w formie pisemnej, w którym znajdują się też zalecenia do pracy w domu. Jest to też czas na ewentualne pytania do terapeuty. Diagnoza integracji sensorycznej przeprowadzana jest wyłącznie przez certyfikowanych terapeutów integracji sensorycznej, co daje gwarancję rzetelnej oceny będącej bazą do skutecznej terapii SI.

Zapraszamy do kontaktu

tel. +48 504 634 813
marta-baj@wp.pl