Czy nauczyciel w przedszkolu może zdiagnozować zaburzenia integracji sensorycznej u dziecka?

Test – Sprawdź, czy Twoje dziecko jest nadwrażliwe na dotyk?
3 listopada, 2025
Dla kogo jest terapia ręki?
12 listopada, 2025
Test – Sprawdź, czy Twoje dziecko jest nadwrażliwe na dotyk?
3 listopada, 2025
Dla kogo jest terapia ręki?
12 listopada, 2025

Nauczyciel przedszkola to osoba, która doskonale zna dzieci w swojej grupie, ich temperament, sposób reagowania, mocne strony, a także trudności, które pojawiają się w codziennym funkcjonowaniu, w różnych sytuacjach. Nauczyciel obserwuje dzieci w czasie aktywności ruchowych, podczas zajęć plastycznych czy muzycznych, jak również w czasie pracy indywidualnej. Widzi, jak się zmieniają i czy obserwowane ewentualne trudności są przejściowe, czy jednak nie mijają wraz z wiekiem dziecka i odziaływaniami pedagogicznymi. Dzięki tej bliskiej relacji i znajomości etapu rozwoju dziecka nauczyciel może zauważyć pierwsze sygnały ryzyka zaburzeń integracji sensorycznej (SI).

Nie oznacza to jednak, że nauczyciel może postawić diagnozę zaburzeń integracji sensorycznej. Diagnoza SI to proces, który może przeprowadzić wyłącznie certyfikowany terapeuta integracji sensorycznej, posiadający odpowiednie kwalifikacje, narzędzia diagnostyczne i dostęp do specjalistycznej sali wyposażonej w sprzęt terapeutyczny.

Oczywiście, diagnoza SI może być przeprowadzona przez nauczyciela, jeżeli jest on również terapeutą SI, co się czasami zdarza. Ważne jednak, aby odbyła się według powyższego schematu na sali dedykowanej terapii SI.

Rola nauczyciela jest jednak niezwykle ważna, to często on jako pierwszy dostrzega, że dziecko może mieć trudności w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych. Może wówczas poinformować rodziców i zasugerować pogłębienie diagnozy w specjalistycznym ośrodku.

Co może zaniepokoić nauczyciela:

  • Dziecko odmawia udziału w zajęciach plastycznych
  • Nie chce się brudzić
  • Unika zajęć ruchowych
  • Prezentuje niską sprawność w zakresie motoryki małej
  • Potyka się, przewraca, ma słabą równowagę
  • Unika bujania i wysokości
  • Zatyka uszy
  • Wykazuje zaburzenia percepcji słuchowej
  • Skarży się na zapachy
  • Jest nadmiernie wycofane
  • Ma problemy z koncentracją i skupieniem uwagi
  • Jest nadmiernie pobudzone
  • Ma problemy adaptacyjne
  • Je wybiórczo
  • Skarży się na zapachy
  • Popycha inne dzieci
  • Chodzi na palcach
  • Pewne rzeczy robi za mocno
  • Ma opóźniony rozwój mowy
  • Wydaje się niezdarne
  • Ma problemy z ubieraniem się, zapinaniem guzików
  • Nie zawsze radzi sobie w zakresie czynności samoobsługowych
  • Unika układania puzzli, zabaw układankami
  • Wykazuje problemy w zakresie koordynacji oko-ręka

Jak wygląda profesjonalna diagnoza integracji sensorycznej?

Proces diagnostyczny składa się z kilku etapów:

  1. Spotkanie z rodzicem: rozmowa w formie wywiadu klinicznego, podczas której terapeuta poznaje historię rozwoju dziecka, jego funkcjonowanie w domu i w przedszkolu.
  2. Obserwacje i próby diagnostyczne z dzieckiem: terapeuta prowadzi obserwację swobodnej i ukierunkowanej aktywności dziecka, wykonuje próby orientacyjne i testy kliniczne (w zależności od wieku i poziomu funkcjonowania dziecka).
  3. Analiza wyników i omówienie diagnozy ostatni etap to podsumowanie, które zawsze odbywa się bez obecności dziecka. Rodzic otrzymuje pisemny raport z diagnozy, zawierający wnioski oraz jeśli to konieczne zalecenia dotyczące terapii i ćwiczenia do ewentualnej pracy w domu.

Z tak przygotowaną diagnozą rodzic może kontynuować terapię w dowolnym ośrodku, który prowadzi zajęcia z integracji sensorycznej.

Jeśli nauczyciel w przedszkolu zwrócił uwagę na zachowania, które mogą świadczyć o
trudnościach sensorycznych Twojego dziecka, skontaktuj się z nami.

Zapisy na diagnozy i terapie:

tel. +48 504 634 813
marta-baj@wp.pl