Dziecko poszukujące wrażeń sensorycznych
29 stycznia, 2024Jak wygląda diagnoza Integracji Sensorycznej w naszej placówce?
28 sierpnia, 2024Kiedy dziecko ma trudności z koncentracją i skupieniem uwagi, warto zastosować kilka technik, pomocnych w bardziej aktywnym uczestniczeniu w zajęciach.
Przede wszystkim warto zastanowić się co powoduje dekoncentrację? Może dziecko zbyt dużo czasu spędza przed telewizorem lub komputerem? A może jego dieta jest nieprawidłowa? Niektóre badania sugerują, że spożywanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym nasila objawy nadpobudliwości psychoruchowej, jednak na uwagę powinna zasługiwać również żywność wysoko przetworzona oraz ilość barwników w żywności spożywanej przez dziecko.
Przed rozpoczęciem zajęć warto wprowadzić dziecko w stan gotowości (czasami będzie to obniżanie poziomu pobudzenia, a innym razem podwyższanie), aby mogło się skupić.
W trakcie zajęć istotny jest sposób komunikacji z dzieckiem oraz dbanie, aby wspomniany stan gotowości mógł się trzymywać (utrzymać go można zabawami ruchowymi przeplatającymi aktywności wymagające pozycji siedzącej i większego skupienia).
Na poziom koncentracji wpływa również otoczenie dziecka. Nadmiar bodźców może w sposób istotny obniżać poziom uwagi dziecka. Dlatego warto zwrócić uwagę na kolorystykę dominującą w pomieszczeniu, oświetlenie, bodźce dźwiękowe, jak również sposób organizacji samej przestrzeni.
Istotna jest również sama pozycja ciała. Jeżeli dziecko spędza czas, siedząc na krześle, które jest w sposób nieprawidłowy dobrane do jego wzrostu, to zamiast otrzymywać „wsparcie” ma poczucie braku stabilizacji i to właśnie będzie pochłaniać jego uwagę. Jeżeli zajęcia wymagają pozycji siedzącej na krześle, powinno być ono dostosowane do wzrostu dziecka, tak, aby jego stopy swobodnie dotykały podłoża. Typowe krzesło można też zastąpić dużą piłką lub na siedzisku krzesła umieścić dysk sensoryczny. Aktualnie na rynku jest wiele krzeseł pozwalających na tak zwane aktywne siedzenie, co również będzie korzystne dla dziecka wykazującego trudności z koncentracją.
Przydatne mogą okazać się wszelkie zabawki do ściskania (tak zwane zabawki „fidget toys”), a nawet gryzaki, jeżeli dziecko czerpie korzyści z oralnej stymulacji sensorycznej (takie dzieci bardzo często wkładają do buzi własne dłonie i przedmioty niejadalne).
Przykłady zabawek pomagających w regulacji:
- piłeczki antystresowe,
- gniotki,
- zabawki,
- zabawki typu pop it,
- zabawki do rozciągania,
- ciastolina, masa solna
- wszystkie zabawki wymagające manipulacji.
Zabawki antystresowe poprawiają regulację i koncentrację dziecka, pomagają obniżyć poziom stresu i napięcia, dodatkowo pośrednio usprawniają motorykę małą.